Isnin, 22 Februari 2010

Khasiat Buah-buahan


Jom Kita Kongsi

Jambu Monyet (buah gajus)

Foto1
Jambu Monyet (Anacardium occidentale) termasuk tumbuhan yang berkeping biji dua atau juga disebut tumbuhan berbiji belah. Nama yang tepat untuk mengkelaskan tumbuhan ini adalah tumbuhan yang berdaun lembaga dua atau ddisebut juga dikotil. Jambu monyet mempunyai batang pokok yang tidak rata dan berwarna coklat tua. Daunnya bertangkai pendek dan berbentuk lonjong (bulat telur) dengan tepian berlekuk-lekuk, dan guratan rangka daunnya terlihat jelas. Bunganya berwarna putih. Bahagian buahnya yang membesar, berdaging lunak, berair, dan berwarna kuning kemerah-merahan merupakan buah semu. Bahagian itu bukan buah sebenarnya, tetapi merupakan tangkai buah yang membesar. Buah jambu monyet yang sebenarnya biasa disebut mete (mente), iaitu buah batu yang berbentuk ginjal dengan kulit keras dan bijinya yang berkeping dua tersebut oleh kulit yang mengandungi getah.

Pemanfaatan:

1. Penyakit kencing manis Bahan: 2 potong kulit batang jambu monyet dan adas pulawaras secukupnya. Cara Membuat: Kedua bahan tersebut direbus bersama dengan 2 liter air sampai mendidih, kemudian disaring untuk diambil airnya. Cara menggunakan: diminum 2 kali sehari, pagi dan sore

. 2. Disentri Bahan: 1 genggam daun jambu monyet dan 1 potong kulit batang jambu monyet. Cara Membuat: Kedua bahan tersebut direbus bersama dengan 1 1 / 2 liter air sampai mendidih, kemudian disaring untuk diambil airnya. Cara menggunakan: diminum 2 kali sehari, pagi dan sore.

3. Radang mulut Bahan: 1 genggam daun jambu monyet dan 1 potong kulit batang jambu monyet. Cara Membuat: Kedua bahan tersebut direbus bersama dengan 1 liter air sampai mendidih, kemudian disaring untuk diambil airnya. Cara menggunakan: diminum 2 kali sehari, pagi dan sore.

Lobak

Herba semusim, tinggi lebih kurang 1 meter, batang lunak membentuk umbi, putih pucat. Daun tunggal, lonjong, tepi daun bergerigi, hujung dan pangkal rompang warna hijau dan berbulu. Perbungaan bentuk tandan, di hujung batang, benang sari kuning kehijauan, kelopak hijau, mahkota lonjong warna putih. Buah lonjong warna coklat. Biji lonjong. SIFAT KHAS Menyejukkan.

KEGUNAAN

1. Batuk. 2. Bronkhitis. 3. Demam. 4. Buasir. 5. Rematik (obat luar). RAMUAN DAN TAKARAN Batuk Ramuan: Akar Lobak 5 buah Gula secukupnya Cara pembuatan: Lobak diparut kemudian diperah dan disaring. Beningannya ditambah gula secukupnya. Diamkan semalam dan enaptuangkan. Cara pemakaian: Diminum 1 kali sehari 1 ramuan. Larna pengobatan: Diulang selama 7 hari. Demam Orang yang sering menderita demam dianjurkan makan sayuran lobak. Lobak dapat melancarkan air seni.

1340277_papayaagisfarm

Betik (Carica papaya) merupakan tumbuhan yang berbatang tegak dan basah. Betik menyerupai palma, bunganya berwarna putih dan buahnya yang masak berwarna kuning kemerahan, rasanya seperti buah melon. Tinggi pohon pepaya dapat mencapai 8 hingga 10 meter dengan akar yang kuat. Helaian daunnya menyerupai telapak tangan manusia. Apabila daun pepaya tersebut dilipat menjadi dua bahagian persis di tengah, akan nampak bahawa daun pepaya tersebut bersimetri. Rongga dalam pada buah pepaya berbentuk bintang apabila penampang buahnya dipoting melintang. Tanaman ini juga ditanamkan di kebun-kebun luas kerana buahnya yang segar dan berkhasiat.

Pemanfaatan:

1. Batu Ginjal (niersteen = Belanda) Bahan: 7 lembar daun betik Cara membuat dan menggunakan: Memakai formula 3-5-7 plus, artinya: - Hari Pertama, 3 helai daun betik yang masih segar direbus dengan air secukupnya, kemudian air rebusan daun betik tersebut diminum 1 gelas sekaligus. - Hari Kedua, 5 helai daun betik yang masih segar direbus dengan air secukupnya, kemudian air rebusan daun betik tersebut diminum 1 gelas sekaligus. - Hari Ketiga, 7 lembar daun betik yang masih segar direbus dengan air secukupnya, kemudian air rebusan daun betik tersebut diminum 1 gelas sekaligus. - Untuk menutupnya ditambah dengan minum air kelapa muda (degan = Jawa), yang dipilih daripada buah kelapa hijau. Nota: bagi yang menghidap hipertensi tidak boleh minum resep ini.

2. Hipertensi (tekanan darah tinggi) a. Bahan: 2 potong akar betik Cara membuat: direbus dengan 1 liter air sampai mendidih hingga tinggal 1 gelas, kemudian disaring; Cara menggunakan: diminum 2 kali sehari 1 cangkir b. Bahan: 7 lembar daun atau bunga tapakdara Cara membuat: diseduh dengan 1 gelas air dan dibiarkan beberapa saat dan ditapis Cara menggunakan: diminum menjelang tidur.

3. Malaria Bahan: 1 lembar daun betik, tempe busuk sebesar ibu jari, garam secukupnya. Cara membuat: semua bahan tersebut ditumbuk halus, kemudian diperah dan disaring untuk diambil airnya. Cara menggunakan: diminum 1 kali sehari selama 7 hari berturut-turut.

4. Sakit Keputihan Bahan: 1 lembar daun pepaya, 1 potong akar rumput alang-alang, adas pulosari secukupnya. Cara membuat: daun pepaya dicincang halus, kemudian direbus bersama bahan lain dengan 1,5 liter air sampai mendidih dan disaring Cara menggunakan: diminum 1 kali sehari 1 gelas dan dilakukan secara teratur.

5.Kekurang:ASID Bahan: buah betik yang masih hijau (muda) tanpa dikuliti. Cara membuat: buah betik tersebut dibelah menjadi 2 bahagian, sebahagian direbus dengan air dan sebahagian yang lain menggunakan cuka. Cara menggunakan: air rebusan tersebut diminum 2-3 sudu teh sehari dan dilakukan secara teratur.

6. Reumatik a. Bahan: buah betik, 2 butir telur ayam kampung; Cara membuat: buah betik dipotong penampangnya kemudian telur dimasukkan dalam betik melalui lubang yang telah dibuat dengan memotong penampang tadi, ditutup kembali rapat-rapat dan dibakar hingga telur yang ada di dalamnya masak Cara menggunakan: telur yang sudah masak tersebut dimakan pagi dan petang

. Bahan: 2 potong akar betik, 1 lembar daun betik; Cara membuat: kedua bahan tersebut ditumbuk halus, kemudian direbus dengan 1 liter air sampai mendidih dan disaring. Cara menggunakan: diminum 1 kali sehari 1 gelas pada sore hari.

7.Malnutrisi (gejala kekurangan salah satu zat makanan pada balita) Bahan: 2 lembar daun pepaya, 3 tangkai daun dadap serep, kapur sirih secukupnya. Cara membuat: semua bahan tersebut ditumbuk bersama sampai halus. Cara menggunakan: digunakan sebagai bedak dan disapukan pada perut balita yang sakit. @. Bahan: 1 lembar daun betik Cara membuat: direbus dengan 1,5 gelas air sampai mendidih, kemudian disaring untuk diambil airnya Cara menggunakan: diminumkan pada balita 2 sudu makan setiap hari.

8. Gangguan saluran kencing Bahan: 3 potong akar betik Cara membuat: direbus dengan 1 liter air air sampai mendidih, kemudian ditapis. Cara menggunakan: diminum 1 kali sehari 0,5 gelas.

9. Haid berlebihan Bahan: buah betik yang masih hijau (muda) Cara membuat: direbus dengan air hingga masak. Cara menggunakan: dimakan dagingnya. 10. Sakit perut pada waktu haid Bahan: 1 lembar daun pepaya, buah asam dan garam secukupnya..

2 ulasan:

  1. tak sangka buah gajus dipanggil jambu monyet hehehe.. macam comel jer..

    BalasPadam
  2. info yang sangat bagus.. thanx 4 sharing..

    BalasPadam